1st Pregnancy : Alahan yang tak tertahan :'(


Assalamualaikum warahmatullah!

Cerita bab alahan sewaktu mengandung memang macam-macam. Ada orang yang tak kena sebarang alahan tapi ada orang yang kena alahan teruk. Ada orang yang kena alahan sepanjang kehamilan 9 bulan dan ada jugak yang kena sewaktu awal kehamilan sahaja (yang ni normal sebab perubahan hormon). Yang paling best, suami yang kena alahan tapi isteri rilek je tak kena alahan (aku harap aku kena yang ni :p).

Rezeki mengandung kali pertama ni, aku kena alahan yang agak teruk. Kenapa 'agak' teruk? Sebab aku rasa ada yang kena lagi teruk dari aku. hehe Aku cuba psiko diri sendiri yang aku ok. Sebab doktor laki kat klinik yang aku pergi sebelum ni (refer previous entry) kata, biasanya bila tahu je tengah pregnant, terus datang alahan. Macam nak kata kita orang mengandung ni saja je mindset ada alahan. Cehhh! So aku try mindset lah jugak. Kononnya nak cakap yang aku kuatlah, tak kena alahan. hehe tapi dalam 2 minggu lepas confirmation aku pregnant, aku kena alahan. 

Aku tak ada morning sickness. Lebih hebat, aku kena all-day sickness. HAHA mula-mula aku gagah lagi nak masak, buat kerja rumah macam biasa. Tapi ada satu hari tu aku dah mula alahan. Kisahnya, ada satu weekend ni, aku dengan suami pergi pasar beli barang dapur termasuklah barang mentah macam ayam semua tu. Tapi bila masuk je area ayam, ikan tu, aku rasa pening macam nak pitam dah. So, kitorang cepat-cepat shopping apa yang tak beli lagi pastu terus masuk kereta.

Hari isnin, aku nak masak lunch. Aku siang ikan keli yang suami dah beli weekend lepas, pastu goreng. Ok tak ada masalah. Tapi bila aku blend semua bawang, cili dan geng-geng mereka untuk buat ikan keli berlada, terus aku rasa pening yang tak tahan. Aku stop, terus terjelepok kat bantal. Memang terus tak sambung masak apa-apa pun. Aku memang jadi tak larat sangat. Kepala jadi berat, badan tak sedap. Alhamdulillah aku sempat masak nasi dengan goreng ikan. Lunch aku yang aku bajet syok lah dapat makan pedas-pedas ada merah-merah bertukar menjadi hitam sebab berkuahkan kicap je. hihihi aku whatsapp suami bagitau dia. Sepanjang hari aku cuma duduk dan baring je. Banyak bersandar dan berehat sampailah suami balik kerja. Bila dia balik pastu makan, kesian pulak tengok dia makan ikan keli goreng je. Tu pun dah tak sesedap masa panas-panas tengah hari tadi. huk huk waktu tu aku dah mula perasan yang aku tak boleh bau benda-benda menumis macam bawang dengan cili ni. Pastu aku tak boleh tengok daging mentah macam ayam, ikan, daging lembu etc. CONFIRM akan loya tekak, pening datang. T_T bila bukak peti ais, tak boleh pandang freezer sebab nanti nampak ayam. huhu

Situasi macam ni berterusan lama sangat. Aku jadi tak larat, suami pergi kerja dengan balik kerja aku tak layan. Aku bangun untuk pergi toilet, makan, solat. Masak memang langsung tak. Hari-hari suami pergi beli sarapan dulu untuk aku sebelum dia pergi kerja. Balik kerja pun dia belikan makanan siap-siap untuk aku. Biasanya aku kena mention aku nak makan apa sebab tak semua aku boleh makan. Ikut tekak aku rasa nak makan apa je. Itu pun biasanya aku tak habis makan. Kadang-kadang tak sampai separuh pun.

Ada satu hari tu suami balik makan telur dadar dengan sayur goreng. Dia masak sendiri berpandukan guideline dari aku (untuk goreng sayur je lah). Tapi masa dia start je masak, bau tu terus buat aku loya, pening, macam-macam. Tak boleh tahan! Tergolek balik aku kat bantal yang sentiasa ready bersama aku. hehe

Aku selalu muntah. Biasanya malam. Sebelah siang aku rasa tak selesa je. Tapi tak boleh nak muntah. Sebelah malam, memang meriah aku muntah. Ada satu hari aku termuntah dekat ruang tamu keluar air banyak sangat macam air paip. Suami aku jugak yang tolong bersihkan lantai dengan baju-baju aku yang penuh dengan muntah. Ya Allah! aku menangis time tu jugak sebab terharu campur kesian dengan suami yang baru balik kerja, isteri tak jamu makan tapi tambahkan lagi kerja dia nak cuci muntah aku yang bersepah T_T aku tau perut aku masuk angin sebab aku tak makan banyak since aku tak larat nak masak, biskut dengan roti pun tak selera nak jamah. Kesannya, aku muntah hijau. Ini serius. Muntah hijau tu nanti aku cerita dekat next entry insyaAllah. 

Satu hari, suami ambik half day nak bawa aku pergi klinik untuk scan (nak confirm kandungan normal dan sihat sebelum bukak buku merah) sekali refer masalah alahan aku ni. Kitorang pergi klinik dekat Taman Melati. InsyaAllah nanti aku review pasal klinik ni. =) Doktor tu perempuan. Lepas scan, suami cerita masalah alahan aku. Doktor tu pelik sebab sepatutnya aku dah kurang muntah-muntah ni (sebab nak masuk 2nd trimester) dan suspek perut aku masuk angin sebab banyak skip makan kesan dari alahan. Doktor pun bagi aku ubat angin (rasa dia macam pudina, sedap!). Alhamdulillah lepas makan ubat ikut jadual, alahan aku jadi lebih baik cuma aku tak boleh gosok gigi. Confirm aku muntah lepas gosok gigi tapi tak teruk la. Muntah apa yang aku makan pagi tu (contoh kalau bangun pagi tu minum air, nanti aku muntah air). So, aku gosok gigi pun ala kadar je, tak boleh lama-lama. Heee

**********

Aku pernah menangis sebab aku risau baby tak dapat zat yang dia berhak dapat kesan daripada aku asyik muntah lepas makan. Tapi suami aku kata sabar, doa banyak-banyak supaya Allah pelihara baby. Alhamdulillah aku slowly kuat semangat dan mula biasa dengan rutin muntah-muntah ni. hihihi makin lama, aku mula tau cara nak control muntah dan cuba paksa diri makan sikit asalkan berterusan.

Jujurnya, sepanjang tempoh alahan, aku dapat tengok kesabaran suami aku. Aku syukur Allah bagi pinjam suami yang penyabar, penyayang dan sentiasa build up semangat aku. Alhamdulillah! Semoga Allah balas setiap kebaikan abang dengan sebaik-baik kebaikan dan syurga tertinggi sebagai ganjaran tertinggi. Ameen ya Rabb!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...