Wedding Preparation #2 : Kad Kahwin (Map)

Salam'alaykum.

Perkongsian #2 sebelum bertukar status. hehe Pasal kad kahwin. Sebenarnya aku plan nak tempah dekat kawan-kawan yang reti buat kad ni. Elok dapat quotation dari dia, terbaca status FB dia yang tengah mabuk-mabuk (baru pregnant 2 bulan..hehe) dan mula pening bila hadap laptop. Ok aku down kejap. Nak dijadikan cerita, ada orang ajak masuk 1 group dekat FB -Pengantin"DIY"-. Aku join group tu dan rasa semangat ya Rabbi nak buat kad sendiri sebab semua group member pakat share pengalaman dan progress persiapan kahwin dorang. Semua ada niat sama dengan aku. Nak minimakan kos dengan cara DIYkan semuanya. hehehe Maka aku pon mula mendesign mana yang patut.

Memandangkan aku tak reti guna segala macam software yang canggih, aku guna kombinasi microsoft word, publisher. Part paling mencabar bagi aku adalah buat map. Cadangan awal, aku nak scan je map dari kad kahwin yang ada dekat kad jemputan banyak-banyak dalam rumah ni, tapi tak jadi. So, aku mulakan dengan mencari info 'DIY map kad kahwin'. Dalam banyak-banyak tu, aku jumpa step yang paling mudah dengan menggunakan software Edraw Max.

Langkah 1: masukkan alamat rumah di Google Maps. 

Langkah 2 : bila dah dapat, zoom out untuk dapatkan gambaran yang lebih luas. 

Langkah 3: crop untuk pilih bahagian mana yang kau orang nak letak dalam map.

Langkah 4 : bukak Edraw Max dan paste kan gambar map yang kau orang dah crop tadi Aku install yang trial version je semata-mata untuk buat map ni. hehehe



Langkah 5 : kemudian lukis map atas gambar tu. Guna semua simbol yang ada untuk cantikkan lagi map kau orang tu.



Langkah 6 : bila dah puas hati, kau orang boleh padamkan gambar awal yang kau orang paste kan tadi.




Langkah 7 : crop gambar map yang dah dibuat dan paste kan pada tempat kau orang buat kad kawen. Kalau aku, dekat publisher. hehehe

Ini hasilnya lepas aku edit-edit guna word dan edraw ni.


Ok. Selesai. Aku install semata-mata untuk buat kad. Tapi bila dah habis tempoh trial, still boleh bukak cuma tak boleh save. Maka di saat itulah butang printscreen digunakan..Hee Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...