1st Pregnancy : Muntah Hijau Sewaktu Mengandung

Assalamualaikum warahmatullah!

Muntah-muntah ni merupakan antara perkara paling common untuk ibu-ibu mengandung terutamanya pada trimester pertama kehamilan (1-3 bulan). Faktor utama adalah disebabkan perubahan hormon pada badan. Perempuan ni adalah satu kejadian yang memang kompleks. Cerita bab hormon je dah banyak weh. Bila mengandung ni, perubahan hormon sekali lagi berlaku. Badan cuba untuk menyesuaikan diri dengan perubahan ini dan menyebabkan beberapa tindak balas termasuklah muntah-muntah, pening, sakit kepala dan macam-macam lagi.

Disebabkan keadaan yang agak meletihkan ini, biasanya ibu-ibu mengandung akan kurang selera makan. Dah lah kurang selera makan, bila makan je muntah balik. Memang memenatkan. Aku dulu kadang-kadang sampai malas makan. Jadi tak larat nak kunyah makanan. Nak makanan yang lembut senang telan macam bubur nasi dan MAGGI. Hahaha Memang ada makan maggi sebab itu yang ok dengan tekak dan aku boleh makan tanpa rasa nak terkeluar balik.

Ok back to the story. Keadaan muntah-muntah yang berterusan ini menyebabkan ibu-ibu lebih banyak berehat dan kurang makan. Kesannya, perut akan dimasuki angin dan alahan yang sepatutnya mula beransur pulih apabila memasuki trimester kedua, masih lagi berterusan.

Kalau kita terus biarkan perut kosong kerana tak makan, maka kemungkinan untuk muntah air sehingga keluar cecair warna kuning / hijau akan berlaku. Jangan risau. Tak bahaya pun kalau muntah macam tu. Kalau muntah keluar cecair kuning, tetap bermaksud perut kita kosong tapi masih lagi ok sebab tak betul-betul kosong. Tapi kalau sampai keluar muntah hijau macam aku ni, memang perut kosong sangat-sangatlah! Apa pun tak ada dalam perut untuk dicerna. Tu pasal keluar hijau tu.

Benda hijau dan kuning tu merupakan cecair yang disebut sebagai 'bile' atau jus hempedu dalam bahasa kita. Fungsinya adalah untuk mencernakan makanan dalam perut. Tapi bila perut dah kosong, dia pun tak ada benda nak cerna maka keluarlah dia. Biasanya melalui muntah since angin yang dalam perut ni tolak habis semua keluar.

TAPI. Seandainya muntah yang berterusan, jangan pandang mudah tau. Sebab takut sampai dehydrated akibat kurang air dalam badan. Yelah, dok muntah sampai ke sudah tapi makanan tak masuk pon. Jaga diri ok para ibu sekalian.

Belajar dari pengalaman sendiri, seeloknya kita cuba makan walaupun sikit. Sekurang-kurangnya biskut atau roti. Muntah balik pun tak apa asalkan perut tak kosong. Kalau tidak, muntah hijau keluar. Kemain pahit oii. Siyes rasa lekat kat tekak. Aku taubat dah wehhh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...