1st Pregnancy : Puasa dan Mengandung?

Assalamualaikum warahmatullah!

Rezeki tahun ni dapat puasa dengan status baru sebagai isteri dan bonusnya, mengandung. Alhamdulillah. Sebelum Ramadhan menjelang tiba, aku dah gelisah tak senang duduk. Selalu google untuk dapatkan info dan panduan puasa sewaktu mengandung. Maklumlah, waktu puasa ni, kandungan aku masih dalam fasa awal kehamilan dan alahan aku tak hilang lagi. Setiap hari masih muntah-muntah walaupun tak seteruk dulu sampai tak larat nak bangun.

Sebelum puasa, aku ada buat check up dekat Klinik Melati Utama untuk dapatkan surat sokongan doktor (sebab aku nak tangguh semester since projek aku tergendala kesan alahan yang teruk). Alang-alang tu, aku terus tanya doktor apa yang patut aku makan memandangkan aku biasanya akan 'lembik' mula lepas Zuhur. Doktor sarankan aku makan serat, protein dan buah.

Antara pesanan doktor:

  • Kalau sahur tu biasanya makan nasi, awalkan sikit dalam pukul 5 atau lebih awal.
  • Lepas makan nasi, boleh makan biskut atau roti sebagai sumber serat. Sebab serat ni badan lambat hadam, insyaAllah kita rasa kenyang lebih lama.
  • Biasakan makan kurma sebab kurma ni tinggi serat.
  • Banyakkan makan buah-buahan untuk elakkan sembelit since kita tak banyak minum air siang-siang kan.

Tu antara pesanan dari doktor yang aku ingat dan aku buat. hehe maybe ada yang aku tertinggal tapi yang aku senaraikan kat atas ni insyaAllah membantu. Tapi mungkin jugak tips atas ni sesuai untuk yang mengandung dalam fasa awal kehamilan sebab baby tak besar lagi. Kalau dah masuk trimester kedua atau ketiga, mungkin ada cara lain yang lebih sesuai. hee

Cuma, kesimpulan yang aku boleh buat, kalau kes selalu/cepat lapar tapi tak lalu nak makan banyak sangat ni (macam kes aku ni lah), banyakkan makan buah pun ok. Especially kurma. Aku banyak makan kurma, jambu batu dan epal. Macam sedap je buah tu padahal sebelum ni tak ada nak hadap sangat. hahaha Air jangan lupa! Aku ni memang jenis kuat minum air. So, alhamdulillah tak dehydrated sangat siang-siang tu. ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...