1st Pregnancy : Suntikan Tetanus (ATT)

Assalamualaikum warahmatullah!

Awal bulan Ogos lepas, aku kena ambik suntikan anti tetanus yang juga dipanggil ATT. Suntikan ni biasa orang kata vaksin kancing gigi. hehehe nurse yang biasa cek aku waktu check up bulan 7 tu tak ada pulak bagitau nak cucuk aku next appoinment. Makanya, tak sempatlah aku nak study pasal apa benda ATT ni ha.

Dipendekkan cerita, bila masuk bilik rawatan biasa tu, nurse pun jalankan pemeriksaan rutin. Cek abdomen, tengok usia kandungan, cek tekanan darah dannnn "ok hari ni awak kena ambik vaksin kancing gigi ye" aku pon terus krikk krikk krikk sebab tak tahu apape pasal benda tu. hahaha maybe nurse perasan level 'blur' aku, dia pun cerita sikit sambil tangan lincah menulis dekat buku pink aku. So, ada sedikit maklumat dia bagi dekat aku as below okeh.

Apa suntikan tetanus ni?
Macam aku bagitau dekat atas tadi, suntikan ni adalah vaksin untuk mencegah jangkitan tetanus. Bahasa mudahnya, mencegah kancing gigi. Punca terjadinya kancing gigi ni adalah daripada jangkitan kuman (tak tau nama kuman tu =.=) yang merosakkan saraf kita dan boleh menyebabkan kekejangan dan maut. Sebab tu orang kalau kena kancing gigi ni, badan macam kejang habis. 

Penting ke ATT ni?
Selain dari tawakal kepada Allah supaya ibu dan anak selamat, pengambilan ATT ni pun salah satu usaha pencegahan bagi mengelakkan jangkitan kuman tu. Kalau tanya aku, pentinglah hoi. InsyaAllah suntikan yang kita ambik tu akan membentuk antibodi pada badan ibu dan anak yang dikandung bagi mengelak dari berlakunya perkara yang tidak diingini. 

Macam mana boleh kena jangkitan kuman ni?
Nurse yang cek aku bagitahu, waktu bersalin nanti, kebanyakan peralatan yang digunakan adalah dari besi. Walaupun peralatan dekat hospital insyaAllah dijamin bersih dan bebas infection, langkah berjaga-jaga juga perlu diambil. Lepas tu, nurse ada cakap jugak. Kalau ditakdirkan tiba-tiba bersalin dekat rumah ke, dalam kereta ke, mungkin ibu lebih terdedah dengan kuman-kuman ni. Sebab tu langkah pencegahan awal ni diambil. haaaaaa gitu!

Berapa kali suntikan ATT kena ambik?
Untuk kehamilan pertaman, kena ambik 2 kali. Aku kena suntikan pertama masa check up bulan 8. Suntikan kedua adalah pada check up seterusnya iaitu bulan 9 pulak. TAPI bagi kandungan kedua dan seterusnya, ibu hanya diberi satu kali suntikan sahaja. Biasanya bila kandungan dah stabil (trimester kedua) baru nurse akan bagi suntikan ATT ni. Aku kena waktu mengandung 21minggu (lebih kurang 4 bulan).

Sakit tak masa suntik ATT?
Aku memang jenis tak takut jarum dan dah lali dengan kerja cucuk mencucuk ni. Yelah, dah tiap bulan check up kena ambik darah kan. hehehe alhamdulillah, aku tak rasa sakit sangat. Tapi memang bila vaksin tu masuk je, terasa jugaklah keperitan dia sikit. Lepas tu, terus rasa lenguh tangan. haha nurse yang buat tu pesan suruh tahan nafas masa dia nak cucuk masuk vaksin tu. Efektif jugak sebab kurang rasa sakit dia. Next suntikan, aku try tak tahan nafas (nafas macam biasa) memang lebih perit rasa sakit tu..wuwuwu

Kesan lepas kena suntik ATT?
Based on pembacaan aku dan pesanan dari nurse, akan ada rasa lenguh yang amat dalam tempoh 2-3 hari macam tu. Bagi kes aku pulak, alhamdulillah masa first injection tu tak rasa apape. Memang rilek je buat itu ini, tak ada rasa lenguh langsung. Second injection tu baru aku ada rasa lenguh dan sakit area tempat kene cucuk tu. makan masa 2-3 hari jugaklah. Ada kes lagi dahsyat, sampai demamlah si ibu lepas ambik ATT. Kesimpulannya, bergantung pada diri dan rezeki masing-masing Allah nak bagi rasa macam mana. heee

Sekian bebelan aku pasal ATT ni. Tak teruk mana pun ATT ni sebenarnya. Nasib aku tak baca sebelum kene cucuk. Sebab ramai betul komen kata sakit sampai demam lah, nangis lah, macam-macam. Boleh melemahkan motivasi aku betul. hahaha


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...