1st Pregnancy : Hb menurun. Hb tu apa?

Assalamualaikum warahmatullah!

Hb. Untuk wanita mengandung, Hb adalah perkara yang paling biasa dan wajib untuk dipantau sepanjang kehamilan. Hb bagi wanita hamil perlu diparas yang sepatutnya untuk mengelakkan perkara yan tidak diingini daripada berlaku kepada ibu dan juga bayi dalam kandungan. Ok. Sebelum cerita mengenai Hb aku, kita cerita dulu pasal Hb ni.

Apa itu Hb?

Secara mudahnya, Hb ni adalah kepekatan darah. Kalau nak cerita lebih sikit, Hb ni merujuk kepada haemoglobin (sel darah merah) yang bawak oksigen ke seluruh badan kita. 

Penting ke pemantauan Hb ni?

PENTING! Hb perlu sentiasa dipantau macam yang aku mention awal tadi. Tujuannya adalah untuk memastikan Hb berada pada paras minimum 11.0. Tak boleh kurang dari 11. Kalau tak, Hb kita akan dianggap rendah dan perlu selalu dengar nurse ulang benda yang sama dekat kita setiap kali check up..hehehe

Apa kesan Hb rendah?

Hb yang rendah akan beri kesan pada ibu dan bayi. Ibu boleh kena anaemia (kurang darah merah), tumpah darah sewaktu bersalin (menyebabkan hilang banyak darah). Bayi pula berpotensi untuk mengalami kelahiran pramatang, saiz bayi kecil dan kemungkinan masalah kesihatan yang lain.

Macam mana nak bagi Hb ok?

WAJIB JAGA PEMAKANAN! Aku mula-mula Hb ok lepas tu tak ok sebab makin menurun. So aku share dari experience sahaja ok. Yang lain boleh refer jugak dalam buku pink yang selalu bawak time pergi check up tu. hehehe

  • Jangan skip makan vitamin/supplement dari klinik (aku sampai set alarm ok!)
  • Banyakkan makan sayuran hijau terutamanya bayam (everyday aku masak & makan bayam.huhu)
  • Makan banyak buah especially jambu batu (awal-awal aku makan jambu batu, lepas tu epal je)
  • Suka makan kekacang? TERUSKAN! (my fav is almond!hee)
  • Makan vitamin dari klinik tu dengan jus buah oren (aku minum twister oren je. tak rajin nak buat jus bagai)
  • Kurma jangan lupa ye!hehehe
  • Elakkan makan vitamin/supplement dari klinik dengan susu/caffein (sejam hingga dua jam sebelum dan selepas makan)
Lepas aku buat semua atas ni, alhamdulillah Hb aku naik agak mendadak (based on rekod sebelum tu lah). Biasanya naik dalam sekitar 0.2-0,5 gitu. Tapi masa check up tiba-tiba naik lebih 1.0. Sheghonok bebenor rasa hati. Haha!

***********************************************************

Ada orang kata amalkan makan minyak kelapa dara. Aku ada makan jugak tujuannya untuk elakkan sembelit waktu mengandung tapi aku tengok tak ada kesan pun dekat Hb aku ni. So, aku simpulkan, bergantung pada individu jugak bab pemakanan ni. Sebab badan kita ni berbeza. hee 

Semoga berjaya menjaga Hb ye para ibu! ehehehe



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...