1st Pregnancy : Berat Naik Banyak Waktu Pregnant. Ok ke?

Assalamualaikum warahmatullah!

Memandangkan aku ada pengalaman yang 'menyeronokkan' pasal berat badan naik waktu mengandung ni, aku nak share sikitlah. Mana tau untuk yang nak control berat waktu hamil. PERINGATAN! Diet adalah dilarang sama sekali! HARAMMM. Cuma kawal sahaja ye ibu-ibu semua. Hehehe

Ok. Total berat aku naik dari mula bukak buku waktu 12 minggu sampai minggu ke-39 adalah 15.5kg. Memang rasa berat betul badan. Tapi alhamdulillah aku bebas dari segala bengkak-bengkak. Biasakan orang mengandung akan bengkak kaki, nampak bengkak dekat muka. Aku ok alhamdulillah. Masih lincah ke sana sini macam belum sarat lagi. Rezeki aku mengandung kali pertama ni macam ni kan. 

Aku mula hilang alahan betul-betul masa minggu pertama puasa. So masa puasa tu aku dapat makan makanan yang biasanya dapat masa bulan puasa dengan bahagia, tak ada nak muntah lagi. hehe Alhamdulillah syukur sangat! Sebab aku risau jugak kalau aku still muntah-muntah time puasa ni dalam keadaan baby tengah membesar rapidly inside. huhu Makanya, waktu raya tu aku betul-betul makan sepuasnya. Yelah. Bila lagi nak makan rendang bagai kan. Yang peliknya, aku makan pulut kemain banyak padahal aku tak suka. Hahaha since aku beraya belah suami (Kedah), tak jumpalah ketupat nasi. Memang keje aku makan ketupat palas, lemang, laksa je. Aku pon terkejut tengok selera aku yang maha dahsyat tu. Hahaha

Kesannya, check up aku masa raya tu naik mendadak sampai 3kg. Biasanya aku naik dalam sekilo lebih macam tu. Tapi nurse tak bawak aku refer doktor. Dia kata berat naik kemungkinan sebab aku baru baik dari alahan dan baru lepas raya. So kena tengok next appoinment berat naik macam mana. Hehehe aku macam biasalah. Senyum tunjuk gigi jagung dengan lesung batu kat pipi ni je bila dia tegur pasal berat. Haha

Next check up selepas sebulan, berat aku still naik 3kg. Nak tak nak memang kena refer doktor. Hasilnya, doktor suruh minum gula. AGAIN! huwaaaa! Aku macam xnak je sebab takut muntah lagi. haha tapi proceed je lah memandangkan aku dah stabil kan. Alhamdulillah result aku ok je. Still, berat badan aku masih dalam pemantauan. Bulan depannya, aku datang check up lagi dan masih naik 3kg! Aku frust jugaklah sebab aku dah control makan. Doktor pun suruh buat pemantauan tekanan darah. Seminggu dua kali aku kena rekod tekanan darah. Tapi semua ok. Tak ada apa masalah. Aku pon teruskan control makan. Alhamdulillah ada lah naik jugak tapi dalam range yang sepatutnya. Tak adalah melampau melebihi had. Aku positif je fikir baby aku bahagia sebab aku bahagia makan sedap-sedap. Haha Alhamdulillah jugak nurse dengan doktor dekat klinik tu semua baik-baik tak ada nak marah, cakap pon elok-elok, senyum dan banyak sembang benda yang berkait dengan mengandung ni lah. Share experience siap.

Apa yang aku buat untuk control berat?

  • Makan nasi sehari sekali sahaja. Pilih waktu lunch atau dinner. Biasanya aku lunch nasi. Dinner aku makan mi ke apapelah menu berat tapi bukan nasi.
  • Aku kurangkan pengambilan gula termasuklah minuman dan makanan. 
  • Minum banyak sangat plain water. Suami siap beli 1 kotak air mineral 1.5 liter tu. Yelah aku pon jenuhlah keje dok masak air je slalu. Haha Oh ye. biasanya sebotol besar tu sehari.
Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...