1st Pregnancy : Minum Air Gula

Assalamualaikum dunia! :D

Kali ni nak cerita pasal minum air gula. Ok. Untuk pengetahuan semua, sekarang (2015 waktu aku taip entry ni)) semua ibu mengandung diwajibkan untuk minum air gula ni seawal buku pink dibuat. Aku dulu bukak buku pink waktu 12 minggu. Minggu depannya terus kena minum air gula. Doktor tu kata sebab umur aku dah 25 tahun. So, kena minum air gula sebab umur 25 tahun ke atas ada risiko kena diabetes. Hmm aku baru 24 tahun 6 bulan kot time tuuu.

Oh ye! Prosedur minum air gula ni dipanggil MGTT (nama panjang tak tau.hehe) Tujuannya adalah untuk tengok badan kita ni boleh menghasilkan insulin dengan kadar yang sepatutnya atau tak. Kalau penghasilan insulin tu tak ok, akan ada kehadiran gula dalam darah. Itu pasal lah kena diabetes. Eh. Ini penerangan mudah paham je. Bukan penerangan secara ilmiah tau =_= 

Bahaya ke kalau ada diabetes waktu pregnant?

Eh, tak bahayalah! Kalau tahu kawal pemakanan dan ikut nasihat doktor. Tapi kalau tak buat, akan ada masalah lain pulak nanti. Bayi yang bakal dilahirkan dikhuatiri besar. Bila besar, susah nak keluarkan dia secara normal sebab kemungkinan bayi akan tersangkut dekat tulang pelvic/rahim kita. So, akan ambik masa yang lama untuk bawak baby keluar. Kalau ambik masa lama, risau baby akan lemas dekat dalam since air ketuban dah pecah dan baby lebih terdedah dengan infections. Kesian baby. huhu Lecehnya bila kita ada diabetes waktu pregnant ni, kena selalu rekod kandungan gula dalam darah. Ulang-alik klinik EVERYDAY untuk cek. Yes. Setiap hari. DAN beberapa kali dalam sehari. Lepas makan, lepas lunch, lepas dinner. Kesian tengok ibu yang perut dah besar tu ulang-alik klinik. Kuat semangat betul diorang!

Macam mana nak tahu result ok ke tak?

Meh aku cerita prosedur. Bila esok tu kau kena minum air gula, adalah diwajibkan untuk kau puasa mula dari pukul 10 malam sampailah 2 jam selepas kau minum air gula tu. Minum air masak je boleh. Makan-makan tu cannot ye. Esoknya, dalam pukul 8 kau dah boleh terpacak dekat klinik untuk dapatkan turn ambik darah bagi kali pertama (sebelum minum). Lepas ambik darah, bolehlah kau minum air gula yang dah disediakan dalam mug (TIPS: Cari yang ada rasa suam-suam panas. Baru senang nak telan). Habis minum, tunggulah 2 jam ye untuk dipanggil ambik darah bagi kali kedua. Selesai ambik darah kali kedua tu, kau boleh balik rumah dan tunggu panggilan dari klinik tu samada result kau ok atau tak. TAPI kalau ok tu, klinik tak kan call dah. Kalau tak ok baru dia call untuk buat next prosedur. Bacaan kandungan gula dalam darah yang ok adalah dalam range 6.65 - 7.05 

Teruk ke rasa dia sampai termuntah?

Rasa dia tak teruk mana. Kalau ada rezeki korang, dapatlah air gula yang ada perisa oren, blackcurrent. Macam aku, dapat yang biasa je. TIPS aku nak bagi:

  • Minum waktu air dalam keadaan suam/panas supaya senang telan dan tak rasa perit dekat tekak
  • Kosongkan minda dan fikir DEMI BABY. Mindset tu penting weh!
  • Lepas minum, silakan berbual atau berjalan ke sana sini untuk alih perhatian korang dari fikir nak muntah
  • Kalau rasa ada sisa-sisa air gula melekat dekat mulut lepas minum tu, silakan berkumur. hoho
  • Jangan lupa baca BISMILLAH! hehehe


Ditakdirkan kali pertama aku minum tu, aku tak diberi info yang sepatutnya dan aku masih dalam fasa alahan yang teruk. So, untuk kali pertama ni, aku MUNTAH! Tapi aku muntah dekat dalam kereta. Minum memang habis dan aku tak ada masalah langsung nak telan. Kalau tak silap aku, tak sampai 5 teguk pun minum, dah habis 1 mug tu. Lepas tu, aku dok bersandar rilek macam biasa. Dalam 5 minit lebih kurang aku rasa tak selesa. Kepala rasa seram sejuk. Aku tak expect langsung nak muntah. Tapi aku pergi masuk kereta, bukak aircond sebab aku rasa panas dan nak selesakan diri. Sekali, tak sampai 3 min aku dah muntahkan balik semua air gula tu. Aku tak nak bagitau nurse sebab kalau tidak nanti kena repeat. Aku tak sudi. huhu

Kali kedua aku kena minum sebab berat naik banyak 2 bulan berturut-turut. Doktor risau kalau ada diabetes and baby besar. Makanya, haruslah aku minum. Well, demi baby. huhu Kali ni aku minum memang tak muntah. Air dalam mug tu pun aku minum tak betul-betul habis macam masa first dulu. hahaha cuma yang tak best tu aku dapat yang sejuk dah. So, memang perit je bila air gula tu lalu dekat tekak. Susah nak telan. Lebih dari 10 teguk jugak baru habis tu. Eh tak lah betul-betul habis. Ada baki lagi dalam 5ml lebih kurang. hahaha Alhamdulillah result untuk dua-dua test ni adalah ok. Bebas!

Ni aku nak ingatkan. Minum air gula ni tak lah seteruk seperti yang dicanangkan. Biasalah tu ibu mengandung kena lalui proses macam ni. Semua demi memastikan kita dan baby dalam perut tu bebas dari sebarang komplikasi. Kalau ada pun, boleh elak dan atasi dari awal maslaah yang ada. Nak jadi ibu ni, mental kena kuat. Fikir je demi baby. InsyaAllah semangat datang.

2 comments:

  1. It's nearly impossible to find educated people about
    this topic, but you seem like you know what you're talking about!
    Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. My pleasure :)
      It is my intention to share with others the procedure when i'm doing my monthly check up. Just to give some view so that all pregnant mommies out there will go through all the procedures with no worries.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...