1st Pregnancy : Pengalaman Bersalin (Part 1)

Assalamualaikum warahmatullah!

InsyaAllah kali ni aku cerita pasal bersalinkan Umar bin Mohd Fathull Najmi. Eh! Lupa pulak. Aku buat entry ni selepas sebulan kelahiran Umar. Tak gigih nak hadap laptop awal-awal. Umar lebih memerlukan aku. Eceh! hahaha Oh ye. Entry kali ni memang agak panjang. Aku tak pasti berapa patah perkataan aku pakai tapi tak sampai 10 muka surat. :D

Ditakdirkan mengandung kali pertama ni aku tak ada sebarang tanda awal nak bersalin macam yang dikatakan seperti kerap buang air besar, kaki bengkak, air ketuban keluar sikit-sikit (leaking). Aku sebenarnya agak menantikan tanda-tanda nak bersalin bila kandungan dah cukup bulan. Tapi sampai nak dekat sangat dengan due pun, masih tak ada tanda lagi. Aku ni bila dah tunggu-tunggu tapi tak ada jugak, aku jadi malas tunggu. Terus hidup macam biasa. Dah tak ada ternanti-nanti. Minggu ke-39 aku masih rajin drive kereta pergi tempat kerja suami. Saja nak mengada-ngada kacau dia dekat sana. Aku still galak ajak suami keluar jalan-jalan sana sini. Biasanya jalan-jalan cari makan aje lah. Hehehe


*** 11 Disember 2015 ***

Hari Jumaat. Selangor cuti sempena birthday sultan. So, aku plan nak bermalasan je pagi tu. Dari pagi lagi (tak sure pukul berapa tapi belum Subuh) aku dah rasa contraction. Aku layan jap sebab aku fikir aku nak membuang. Tau-tau hilang macam tu je. Ok tak pe. Aku sambung tidur balik. Contraction tu datang berulang-ulang jugak tapi rasa dia sama je. Tak makin kuat, tak makin kerap. Aku pon memang syak aku sakit perut sebab salah makan ke apa.

Bangun pagi, aku bagitau suami aku dah start rasa contraction. Part ni pelik. Dalam aku agak aku sakit perut sebab salah makan, aku menafikan jugak benda tu. Sebab tu cakap dekat suami aku dah mula rasa contraction. Apa lagi. Suami aku macam cuak sikit tanya nak pergi hospital semua ke tidak. Biasalah, anak pertama. Duduk berdua laki bini tak ada orang yang lagi berpengalaman kan. hehehe Aku cakap tak payahlah sebab tak kuat pon contraction ni. Aku dah study sebelum-sebelum tu lagi jenis contraction yang nak bersalin ni macam mana dan bila perlu pergi hospital. Untuk kes aku, tak ada sebarang tanda perlu ke hospital pon. So, plan aku nak bermalasan hari tu memang betul-betul menjadilah. Aku rilek layan contraction yang tak sakit tu sambil google lagi apa yang patut. Eh! aku siap study cara pernafasan macam mana nak meneran tau. hahaha dah ada tanda baru nak praktis. Memang kelaut lah!

Suami dok tanya nak ke hospital tak sebab kadang-kadang contraction tu terasa agak kuat sampai aku stop buat apa-apa. Aku still refuse sebab aku yakin sangatlah kalau pergi hospital pon doktor tak boleh buat apape. Aku cuma tunggu bila dah turun tanda baru nak pergi hospital. Tapi dia insist jugak ajak pergi hospital. Ok aku cakap dekat dia lepas lunch, Zuhur, kita pergi. Haaa nampak tak ciri isteri solehah. Ikut cakap suami tau walau instinct mak-mak aku ni dah berkelip-kelip kata tak ada apape. hihi

Lepas lunch (suami beli je) aku masuk toilet nak wuduk. Ok waktu ni dah ada tanda sikit. Aku bersihkan apa yang patut, wuduk, dan keluar toilet sambil sengih lebar lalu berkata "Bang, jom pergi sepital. Baby dah on the way" Hahaha tak adalah. Aku bagitau suami yang dah ada tanda coklat pastu terus ajak dia pergi hospital je. Instead of rasa risau, aku rasa happy pulak sebab baby is coming! Suami aku terus kalut pack apa yang patut, grab beg hospital and to the hospital we go!

Sampai hospital pun dah agak nak dekat asar. Pukul 3 lebih dekat pukul 4 agaknya. Terus ke dewan bersalin. Lepas register dekat kaunter, aku kena masuk bilik rutin untk cek apa yang patut. So, tunggulah dia pasang CTG untuk pantau jantung baby, cek tekanan darah aku. Lama sangat kat situ! Lebih dari sejam jugak. Aku sampai berpeluh duduk dalam tu. Nak tertidur pun ada. Waktu tu aku dengar orang dok mengerang tahan sakit. Makin lama makin kuat dia mengerang. Sure dia kena hold dekat situ dulu sebelum kena usung bawak masuk labor room. Seram je rasa sebab terbayang nanti masa aku macam mana pulak. Aku doa-doalah untuk dia sambil baca zikir-zikir yang aku ingat untuk mudahkan kelahiran ni.

At last, datang sorang doktor perempuan India muda cek aku. Dia tanya soalan macam-macam dulu pasal kandungan, pasal aku, pasal semua yang berkaitan dengan pregnancy ni. Dah selesai dia dapat maklumat yang dia perlu, dia kata nak cek laluan. Laluan baru 1cm katanya. (TIPS: Rileks kan diri dan jangan keraskan badan kalau tak nak sakit) Tapi aku kena tunggu kejap sebab nak bagi MO cek pulak. Tunggu lagi kejap, MO datang. Comel je dia ni. Perempuan muda jugak tapi Cina bukan India. hee Bila MO cek, dah 2cm. So aku boleh balik rumah sebab bukaan masih sikit dan rumah pon tak jauh. Lega weh sebab aku plan nak balik Klang esok.

Aku keluar dari bilik rutin tu, tengok suami aku tengah hadap fon. Baca Yasin rupanya. hee aku bagitau dia semua yang jadi dekat dalam tu pastu dia macam happy je bila tau dah ada bukaan. Well, baby is coming kan. hehe aku ajak dia balik dan ajak singgah makan dulu. Lepas makan, balik rumah dan buat macam biasa. Contraction aku berterusan macam biasa sampailah esoknya. Tak makin konsisten dan tak makin sakit. Cuma waktu nak maghrib tu, ada keluar lendir campur darah. Itulah tanda nak bersalin aku (tanda darah orang panggil). Cuak jugak sebab tadi tak ada. Suami call hospital tanya. Orang tu cakap tak ada apape sebab tanda tu mungkin keluar kesan dari cek laluan tadi. Ok teruskan bermalasan sampai esok. hehehe

Mak ada call tanya condition sebab Najmi dah bagitau semua family kitorang ke hospital. Aku cerita dekat mak yang aku tak keluar air ketuban tapi keluar darah. Siap mengadu dekat mak aku rasa sakit.huhu mak cakap, kalau tanda darah (keluar darah) memang sakit sikit dari tanda air (pecah ketuban). Tapi aku rasa macam sakit banyak je.huuuuu


*** 12 Disember 2015 ***

Hari ni aku dah ready mental untuk bersalin. Bila contraction yang aku rasa semalam still terasa kadang-kadang, aku relaks dan tenangkan diri ingat balik petua-petua, tips-tips yang aku pernah baca dan dengar sebelum ni. Tak nak rasa nervous punya pasal. Plan asal nak balik Klang hari ni. Nak layan Piala Malaysia pastu esok sebelum balik Gombak, nak ke Serdang dulu hantar jubah orang tempah.

Aku duduk dekat rumah macam biasa dan suami ada jugak keluar uruskan beberapa urusan kerja dia. Memang aku tak masak langsung. Breakfast, lunch semua suami beli dekat luar. Sebelah pagi aku tak rasa contraction yang ketara sangat. Tapi makin lama, contraction tu makin kuat terasa. Aku ada try nak tidur tapi banyak terganggu sebab contraction datang makin kerap dan kuat. Paling lama aku boleh tidur pun dalam 10-15 minit. Syukur jugaklah kan dapat rehat sikit tambah tenaga. 

Suami decide tak payah balik Klang sebab risau terbersalin dekat sana. Yela, aku memang sungguh-sungguh tak nak bersalin sana. Nak bersalin dekat Hospital Selayang jugak. Aku pun setuju je memandangkan condition aku memang menunjukkan tanda 'tak lama lagi dah ni'. Makanya, malam tu suami isteri layan Piala Malaysia berdua sambil dinner. Eh! Best tau layan bola waktu tu sebab Selangor lawan Kedah. Aku Selangor, suami Kedah. Lepas habis bola, aku dok mengusik suami je sebab Kedah kalah sampailah waktu nak tidur aku usik dia. Gurau-guraulah sikit. Tapi, start dari situlah contraction aku makin kuat dan kerap.huhu Ini namanya balasan gelakkan suami. Tak solehah betul. :( 

Aku berjalan dekat ruang tamu adalah dalam sejam jugak. Tawaf pusing-pusing sampai suami aku pun ngantuk. Aku suruh dia tidur dulu, aku tidur nanti bila contraction dah lega sikit. Tapi, kau ingat contraction ni makin berkurang sakit dia? Mimpi je lah oi. Makin kuat lagi adalah. hahaha bila aku dah penat tawaf, aku duduk kejap. Last-last aku try tidur jugak sebab ngantuk sungguh. Waktu tu dalam pukul 2 pagi. Aku cuba sungguh-sungguh nak tidur dengan niat nanti bila dah sampai masa nak bersalin, aku ada tenaga. Yela, aku kan tak tidur seharian. Contraction masih berterusan selama aku tidur. Makin kuat dan makin kerap. Aku memang rekod setiap contraction yang datang. Tidur pun tangan pegang fon ok. Biar senang nak pantau kekerapan contraction dan terus ke hospital la konon. Dalam masa sejam lebih macam-macam position aku dah buat bagi hilang rasa contraction. Kes nak tidur punya pasal. Mengiring, sujud, bersila tapi macam sujud pon aku buat. Semua tak jalan. Aku langsung tak boleh tidur even for 5 minutes!

Seriously, aku cuba tak nak mengerang sakit sebab tak nak kacau suami tidur. Aku ni memang jenis tak suka kacau orang tidur. huhu tapi bila contraction datang makin kuat dan aku dah tak boleh jaga pernafasan untuk control rasa sakit tu, kuat jugak mengerang sampai tarik-tarik suami. Last-last dalam pukul 4 lebih dia bangun jugak dan agak kalut tenangkan aku yang tengah tahan sakit. Bukak lampu, on tv. Dia pun duduk tengok tv sambil mata tahan mengantuk. Drama apaentah dekat tv1 dia tengok tu. Ala sebenarnya dia nak layan mata je get ready bila aku nak ajak pergi hospital. Aku duduk atas kerusi, makan kurma ulang-ulang sampai tak ingat dah berapa biji aku makan. Aku fikir pagi-pagi macam tu mana sempat nak singgah sarapan ke apa. Kedai pun tutup. Makan kurma sebagai alternatif sumber tenaga. Aku niatkan moga Allah bagi kekuatan dan tenaga melalui kurma yang aku makan tu macam mana Allah bagi kekuatan dekat Maryam masa bersalinkan Nabi Isa a.s.

Dalam pukul 5 lebih kurang, suami decide untuk ke hospital. Aku tak request nak pergi pun. Tapi kali ni bila dia ajak, aku terus setuju. Aku tukar baju dan mintak suami bancuhkan milo panas campur planta sikit (aku baca petua ni untuk cepatkan bukaan dan bersalin). Sementara suami kemas-kemas barang dia, aku minum habis milo tu. Sedap jugak rasa dia tapi milo tu letak banyak sikit bagi kaw. Takut tak lalu nak telan pulak bila terasa planta kan. haha

Kitorang keluar rumah betul-betul waktu azan Subuh.

Bersambung ke Part 2



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...