1st Pregnancy : Pengalaman Bersalin (Part 2)

Assalamualaikum warahmatullah!

Ada yang dah baca pengalaman bersalin part 1 aku tak? Part 1 lebih kepada moment sebelum ada dekat hospital. hehe memandangkan aku tak masuk hospital awal, part 2 ni baru aku cerita semua benda yang jadi dalam tempoh masa semasa Subuh hingga sebelum Zuhur. Lama tak? Tak lama sangat. hehehe

Ok kita sambung dengan apa yang berlaku pada hari annivessary aku yang pertama.


*** 13 Disember 2015 ***

Elok azan Subuh tu, kitorang keluar rumah nak ke Hospital Selayang. Alhamdulillah waktu Subuh macam ni dan bukan hari bekerja. Sampai hospital dalam masa 20 minit lebih kurang dengan kelajuan sederhana. Kalau hari bekerja mesti lambat sikit sampai sebab sesak orang nak pergi kerja. Sampai hospital dalam pukul 6.25 pagi, terus masuk bilik rutin macam hari tu untuk pemeriksaan awal. Sebelum masuk bilik tu, nurse dekat kaunter dah bagitau siap-siap kalau kena admit wad hari ni, kena tunggu petang sebab wad semua penuh. Tinggal wad first class je. T_T 

Masuk je aku tengok ramai ibu-ibu tengah tunggu turn. Rupanya katil penuh. So, aku pun decide pergi Subuh dulu. Nasib surau depan kaunter je tak jauh. Kalau tak, jenuh aku nak berjalan sambil tahan sakit. Masuk bilik rutin, nurse buat macam hari tu jugak. Pantau jantung baby dan tekanan darah aku. Everything normal alhamdulillah. Diorang pantau jugak kekerapan dan kekuatan contraction. Alhamdulillah walaupun ada staff lelaki dekat situ, yang handle kes aku adalah perempuan. Kali ni tak lama sangat aku kena tunggu sampai ada doktor datang. Cun doktor ni. Perempuan Melayu muda (complete semua yang cek aku dari pelbagai bangsa! ^_^ ). Dia cek bukaan, dah 3cm. Aku macam "baru 3cm? tapi sakit boleh tahan". Selang 5 minit lepas tu, lebih kurang pukul 7.45 pagi, MO pulak datang cek. MO cek bukaan dah naik 5cm tapi dia suruh tulis dalam report 6cm sebab bukaan agak cepat dan tunggu untuk masuk ke labor room. Aku dengar labor room je, berdebar terus. Perasaan bercampur-baur antara tak sabar dan nervous. Waktu dia cek bukaan tu jugak air ketuban aku pecah. Patut tiba-tiba rasa panas je katil tu. haha

Aku tunggu lagi dekat dalam tu sorang-sorang dengan cotraction yang makin kuat. Ada nurse datang tanya nak breakfast tak. Bila dia kata breakfast kuey teow goreng, aku reject. Mana larat nak duduk elok makan kuey teow tu dah weh. Aku mintak dia tolong ambilkan kurma dengan air zamzam dekat suami. Dia tak bagi air zamzam weh. Dia kata selusuh. Aku cakap bukan selusuh, air zamzam je. Tak nak bagi jugak. Dia kata air macam tu kita tak bagi minum. Apa maksud kau dengan 'air macam tu?' huhuhu dalam 10 minit jugak baru aku dapat makan kurma dan air zamzam. Rupanya suami hulurkan je air zamzam walaupun dia tak mintak (suami lah cerita). Tak pulak dia reject air zamzam tu masa suami bagi. hehe TQ nurse!

Aku makan kurma sambil baring dan tahan sakit contraction. Sakit yang tak boleh nak bayang. Aku ulang-ulang selawat dan baca doa Nabi Yunus a.s. Aku dapat rasa betapa serabai dan serabutnya aku. Tak tahu berapa lama aku duduk dalam bilik tu sampailah aku rasa contraction yang lebih kuat. Banyak kali aku panggil nurse. Tapi tak boleh proceed masuk labor room lagi sebab labor room full. Bukaan aku dah 8cm waktu ni. Tak ada jam pun. Tak dapat tengok dah pukul berapa waktu tu. huhuhu ada nurse ni datang bebel sikit dekat aku sebab dok panggil nurse je. Dia kata baru 8cm, lambat lagi. selawat, zikir banyak-banyak. Aku tak boleh nak menjawab je sebab sakit. Kalau boleh, aku nak je cakap "Kalau Allah kata dari 8cm nak ke 10cm tu ambik masa sesaat, tak ada apa boleh halang". huhuhu 

Akhirnya, ada sorang nurse ni (ni fav nurse aku dekat bilik rutin ni) yang sabar layan aku datang cek dan suruh update dengan labor room kalau ada kosong sebab dia kata 'patient dah restless'. hehehe maunya aku tak restless? Dah 9cm! Aku memang dah tak hirau dengan waktu lagi. Tau-tau aku dah kena usung ke labor room. Dengar nurse buat announcement dekat ruang menunggu "Suami kepada Siti Nor Halilah" untuk panggil suami ikut masuk labor room. Dalam labor room, aku dah memang tak ada tenaga. Tengok pulak ada dokor lelaki Cina. Aku tak larat sangat nak cakap untuk request doktor perempuan. huhu tak lama tu suami datang, bisik dekat salah sorang nurse untuk tak nak ada lelaki masuk labor room. Ok. Doktor lelaki tu keluar dan tinggal para nurse yang uruskan aku.

Memandangkan ini anak pertama, nurse ajar cara meneran. Aku kalau secara teori memang dah tau melalui pembacaan. Bila nurse ni ajar, aku refresh balik apa yang aku pernah baca termasuklah tips untuk mengelakkan luka yang teruk. Tapi bila masuk bab praktikal, maaflah. Saya tak dapat gred A pon. huhu nurse suruh cuba teran baby keluar. dua tiga kali aku buat, tak lepas. Kepala baby still jauh lagi katanya. So, dia bagi masa untuk aku rileks kejap untuk simpan energy. Tapi tak payah percaya kau akan rileks weh. Contraction dia memang lagi dahsyat buat kau rasa nak meneran sungguh-sungguh. Suami dekat sebelah dok tenangkan aku, baca doa apa aku tak tau lepas tu hembus dekat aku. Lepas tu dia baca Yasin pulak. Dia memang mainkan peranan dengan baik. Beberapa hari sebelum tu, aku ada pesan dekat dia suruh ingatkan aku cara kawal pernafasan waktu contraction datang, ingatkan aku selawat dan zikir. Siap ajar dia lagi macam mana nak cakap dekat aku time aku tengah tak tentu arah tahan sakit. hahaha waktu dekat labor room tu, memang dia buat betul-betul. Guide aku selawat dan zikir, guide aku bernafas dengan betul. Rasa lega sikit. Walau sakit lagi kuat dari masa aku dekat bilik rutin tadi, tapi aku lebih bertenang. Ini rupanya kesan bila suami ada dekat sebelah kita waktu nak bersalin :D sebagai peneman dan reminder. hehe

Nurse keluar masuk tempat aku tengok keadaan aku. Still, baby jauh lagi kata dia. Aku tak taulah jauh macam mana sebab yang pasti aku rasa nak meneran je tak sudah. Nurse pesan jangan teran, takut nanti kepala baby bengkak. Tapi percayalah. Bila rasa nak meneran tu datang, kau tahan macam mana pun tak mampu jugak. Sampai aku macam marah suami jugak bila dia kata jangan teran. Sebenarnya tak marah. Aku nak bagitau dia, aku tak boleh tahan rasa tu. Tapi disebabkan sambil tahan sakit, nada tu jadi nada marah. hahaha

Lastly, ada seorang nurse masuk. Aku tak tau aura apa dia bawak tapi aku rasa bersemangat dan lebih tenang berbanding sebelum tu. Dia ingatkan balik cara meneran dan tolong waktu aku meneran. Labor room tu jadi kecoh sikit bila tambah lagi 3-4 orang nurse masuk. Tapi aku jadi suka dan lagi semangat. Aku tak tau kali keberapa aku teran sampai aku penat dan rehat jap pastu tanya "lambat lagi ke baby nak keluar?" hahaha nurse pun gelakkan lepas tu kata semua tu bergantung pada aku. Diorang tolong je. Kalau aku teran betul, insyaAllah baby keluar cepat. Aku pon baru sedar soalan ape benda aku tanya diorang ni. hahaha tapi ok lah aku dah boleh tanya soalan kan daripada dok mengerang sakit je. Nampaklah mood aku dah lebih rileks.

Syukur sangat dapat nurse yang ok waktu tu. Jenis gurau-gurau, mengusik sampai aku lupa kejap sakit aku tu. Semangat dan tenaga aku tiba-tiba kuat. Aku teran sungguh-sungguh dan tiba-tiba "haa! dah nampak kepala baby dah. Ayah meh tengok sini meh" Suami terus excited bagitau aku dah nampak rambut baby. Aku excited campur sakit. Aku teran lagi tapi tak berjaya keluar. Ada doktor masuk bagitau kalau dalam masa 10 minit baby tak keluar, dia akan vacuum atau forceps. Semua diam dalam bilik tu. Nurse cakap dekat aku elok-elok kalau buat dua cara tu, luka akan lebih teruk dan baby pun akan ada effect jugak. Dia pesan suruh cuba sungguh-sungguh dan teran betul-betul. Aku dapat rasa yang dia betul-betul ikhlas dan bersungguh tolong aku. (Eh touching tetiba) 

Semua nurse dalam tu kecoh bagi semangat. Suami pun bagi semangat. Ayat suami "dik, dah nampak kepala. cepat! hadiah annivessary tu" nurse yang dengar salah faham. Dia ingat suami aku ni abang aku sebab panggil aku adik. hahaha yelah, yang boleh masuk labor room kan hanya suami dan ibu kandung. Suami cakaplah memang panggil aku adik. Terus satu labor room kecoh "dik, cepat teran dik", "ok good, teran lagi dik. baby dah nak keluar dah", "sikit lagi dik, bagi lepas dahi baby keluar" aku pun ikut gelak tak pasal. Mungkin disebabkan rasa tenang yang Allah hadirkan dengan asbab suasana dalam labor room tu, aku selamat jugak lahirkan Umar dengan normal. Rasa lega sangat bila baby dah keluar dan dengar dia menangis. Aku dah jadi mak dah hoi! haha Alhamdulillah syukur Allah mudahkan jalan.

Lepas potong tali pusat, nurse letak umar atas aku dan suami terus azankan dekat telinga kanan dia. Bertuahnya Umar ni, boleh dia sempat kencingkan nurse masa nurse angkat dia letak atas aku. Dengan aku sekali kena kencing dia. hahahaha Lepas selesai, nurse nak bersihkan Umar. Waktu angkat dia dari atas aku, rupanya dia berak. Adalah lekat taik dia dekat aku ni ha. Hai lah anak. Nanti mengempang aku je lah ni. Dah berak kencingkan aku siap. hahaha

Duduk dekat labor room sampai pukul 5 jugak sebab wad penuh. Pukul 5 baru dapat katil. Alhamdulillah semuanya normal dan ok. Baby dan aku pun ok.

**********

REFLECTIONS

Bila dah bersalin dan lalui semua kesakitan tu, baru dapat feel macam mana mak kita rasa dulu. Demi Allah! Sakit tu memang tak tertahan. Sebab tu kalau suami teman, badan suami pun kena lebam kesan cubit dan picit dari isteri yang menahan sakit (suami tahan sakit tapi lama-lama terkeluar jugak 'adoi' bila kena attack dengan aku). 

Lagi satu, kau dapat rasa betapa kasih sayang Allah tu luas. Dia boleh je cabut nyawa aku waktu aku bersalinkan Umar. Dia jugak boleh takdirkan apa-apa komplikasi berlaku sewaktu proses kelahiran. Dia pun boleh buat anything happen pada aku atau Umar kalau Dia mahu. Tapi sebab rahmat dan kasih sayang Dia, semuanya selamat. Kalau aku yang banyak dosa ni Allah masih bagi ruang untuk terus bertaubat pada Dia, memang manusia yang tak tahu bersyukurlah aku ni kalau masih tak sedar diri.


Sekian pengalaman dari aku. Bagi aku, bersalinkan Umar mudah alhamdulillah. Tak makan masa lama. Suami kata aku kena tolak masuk labor room dalam pukul 11 lebih (pagi) dan Umar keluar pukul 12.34 tengah hari. Lebih kurang sejam lebih jugak. hee



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...