Kisah Tari Menari

Pengakuan.

Tiba-tiba hari ni terdengar lagu irama asli by Dato' Siti. Secara automatiknya teringat balik masa zaman-zaman menari dedulu. Ok sila tutup mulut yang ternganga tak percaya dan sila berhenti gelak =_="

Boleh dikata masa sekolah dulu, menari ni jadi salah satu passion selain menghempaspulaskan diri main sukan yang aku pakai main tapi tak tahu rules. Tujuannya lebih pada nak keluarkan peluh dan lepas geram lepas belajor seharian. Sekolah asrama biasalah cik kak cik abang. Pagi celik mata sampai nak tutup mata balik pon asyik nampak equation add math (baca: hadap buku). Maka nak dijadikan cerita, aku teruskan 'passion' aku tu masa matrik. Ok jujur aku tak ada rasa nak gedik nak buat persembahan bagai sebab tu aku tak sesebok nak bagi nama untuk wakil matrik aku for KAKOM (cari la sendiri sape yang tak tau apa bende ni) dan tak sesebok jugak bagi nama untuk wakil 'rumah sukan' (tak silap aku dorang panggil negeri) untuk karnival mini KAKOM. Sebaliknya aku mendaftarkan diri aku masuk kelas tarian untuk kelas koko aku masa sem 2. Alasan asalnya sebab tak nak melenjan kat padang (outdoor petang, aku tak nak sunburn :p)

Nak dijadikan cerita, masa sem 2 tulah ada malam kemuncak karnival mini KAKOM. Tiba-tiba jugaklah kelas aku kena perform untuk pembukaan. Aku eksaited memula tapi lelama aku jadi sangat tak selesa *nanges* Beberapa hari sebelum malam kejadian, dimaklumkan supaya perform without wearing tudung. Aku pon kaudahpehal? kauponislamjugakkan? Aku marah dan aku geram sampai level aku tak nak perform kalau kene buat macam tu. Dipendekkan cerita, akhirnya kamikami ni dibenarkan perform pakai tudung. Nak cerita sikit. Mekap lepas zuhur, perform lepas isyak. Kau rasa? Pastu mekap kat open area. Aku memang dah sesiap pakai inner turtle neck level boleh tarik smpai jadi purdah gitu dari bilik lagi, siap ikat dengan anak tudung bagai just untuk cover 'aib' aku tu (baca: aurat). Thanks pada rumet aku yang sesangat understanding pegi belikan bila aku bagitau masalah aku (aku takde inner2 bagai ni :3) Sekali masa mekap tu, aku dok covercoverlah. Dah dia sesuka hati mekap laki pompuan dedepan, cecampur, open area pulak kan. Pastu dia cakap 'ala dia ni ustazah pulak'. Aku pon kaudahpehal? kauponislamjugakkan? Aku buat muka yang tak nampak sebab dia tengah tenyehtenyeh muka halusmulus aku dengan mekap tetebal. Aku menari atas stage dengan perasaan kosong tak masa aku perform masa sekolah dulu. Aku rasa malu pon ada jugak walaupun hakikatnya masa tu aku ni memang jenis pakai redah dan suka expose kan diri.

Selesai semua, aku tekad memang tak akan join manamana program menarinari. Sebab tu aku tak nak join MTB masa memula masuk UPM. Nak jadi krew belakang tabir pon tak nak sebab the passion is still there tapi aku tak nak pisang berbuah 2, 3, 4 dan kesekian kalinya. Di situlah berakhirnya kisah tarimenari aku. Bila diri makin matang, aku ada pandangan aku sendiri pasal perempuan dan tarian. Jujur cakap, tarian dan perempuan sangat tak sesuai. Perempuan ni dahlah memang sedia ada menarik perhatian. Bila menari, badan dok meliuk sana meliuk sini (betoi ka bahasa aku ni) bertambahtambah menarik perhatianlah. Tak kisahlah kau cuba buat keras cemana pon, mesti akan menarik perhatianlah. Tambah dengan mekapnya (masuk kategori tabaruj tak eh?), baju yang kengkadang ok kengkadang tak, pergaulan. Masa kat sekolah aku tak kisah sangat sebab sekolah perempuan. Event asrama pon tak de penglibatan entiti lelaki. Masuk matrik, aku still rasa macam tu sampailah jadi insiden di atas. So, aku say goodbye jelah. Tapi dengar lagu zapin, aku cannot go! mesti aku nak layan. Tapi tak menari hokeh? Sekian :)

Tibatiba jugak aku rasa ini bentuk eksploitasi pada wanita :p 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...