Penyayangnya Allah!

di saat menunggu makanan yang dipesan siap dimasak, saya duduk di salah satu kerusi di kafe. membaca artikel-artikel yang saya simpan di dalam cik sony merah. teringatkan tabiat saya yang satu ini, (suka membaca) saya tiba-tiba teringat kepada wahyu pertama yang diturunkan kepada baginda s.a.w. wahyu yang meminta agar insan mulia itu membaca.

saya cuba membaca dan mengingati tafsir bagi setiap ayat di dalam Surah Al-'alaq yang suatu dahulu saya hafal demi mendapat markah dalam ujian bulanan dan demi mendapat tempat dalam pertandingan hafazan sewaktu sekolah rendah. oh hinanya diri. hanya pada waktu sepi tiada teman, waktu sendiri tiada pekerjaan, waktu rasa bosan mula bertandang, barulah mahu mengingati Dia. astaghfirullah!

saya semakin tersentuh tatkala selesai lima ayat saya dapat ingati maksudnya. 

1. Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan,
2. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
3. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah
4. Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam
5. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

ya Allah! hampir menitis air mata tatkala kenangkan betapa kasihnya Dia pada kita hambaNya. sedang kita?betapa Allah itu guru yang paling baik dalam kamus kehidupan kita. dan kita pula? tidak pernah endah atas setiap yang Dia ajarkan. astaghfirullah! lihatlah duhai insan. Dia menciptakan kita dengan hanya dari segumpal darah. sudahlah begitu kejadiannya, tidak dibiarkan kita hidup dalam keadaan yang tiada arah, tiada pengetahuan. Dia ajarkan pula kepada kita segala apa yang tidak kita ketahui.  

sejak lahir, dari hanya mampu terbaring dan merengek-rengek kepada ibu ayah, kita mampu untuk meniarap kemudian merangkak. tidak sampai setahun, kita sudah mampu untuk berdiri. hari demi hari kita mula pandai berjalan dan seterusnya berlari. siapa yang ajarkan? saya kira tiada ibu atau ayah yang duduk berdiri di sebelah kita mengajar cara-cara untuk merangkak satu persatu. 

ya rabbi. begitu pemurahnya Engkau sedang aku tidak pernah bersyukur dengan apa yang telah Engkau berikan. sebaliknya terus-terusan meminta itu dan ini. cukupkanlah bagiku tuhan apa yang telah kau kurniakan. jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa mengingatiMu di setiap saat dan ketika. aminn ya rabb!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...