Cuti sem kali ini

haiyoOo terasa bosan bila duduk kat rumah and don’t know what I’m going to do. Aku punya plan masa awal-awal cuti sem dulu is WORKING ! hahah and aku pon dah sampaikan hajat pada mak ayah. Respon? Sentiasa setuju selagi boleh untuk dipersetujui. HEHEHE. Tapi masa awal-awal cuti sem ni jugak la aku dah isi jadual aku dengan macam-macam program yang aku sendiri rangka. Semestinya aku sibuk dengan latihan debat. Yelah 20hb Mei dah start pertandingan. Harapan aku memang sangat tinggi sebenarnya untuk debat kali ni. Setidak-tidaknya ada antara pasukan kami yang dapat ke semi-final and praise to ALLAH sebab rezeki yang diberiNya. 2 pasukan dapat pergi semi and 1 of them is my team ! Alhamdulillah. Tak pernah berangan pon aku dapat masuk semi. Paling tinggi nak angan-angan pon sampai quarter-final je. HAHA.

Habis je debat kat Arau, sempatlah jugak bermanja-manja dengan family dalam 2-3 hari. 27th of May,PETAH ! here I come ! HAHAH tahukah anda apa itu PETAH? PETAH stands for Pesta Intelek dan Hujah yang diadakan bersempena dengan Youth’10 kat PWTC hari tu. Apa yang ada? Ha tulah korang tak ambil kesah pasal benda ni, mostly yang datang saja suka-suka nak seronok, jumpa artis, beli barang yang dipromote and many others lagi. Tapi PETAH comes dengan percubaan mencipta rekod 111 jam debat pelbagai bahasa tanpa henti dan sudah pon terlaksana dengan jayanya rekod tersebut. Alhamdulillah. Rasa sangat puas hati dan bahagia. Kalau korang bukan seorang yang cintakan seni debat mungkin tak dapat rasa apa yang aku and all of the committee rasa. Dapat jugak balik luang masa kat rumah pulak. Weee~ Buah tangan yang aku bawa balik rumah selepas program ni tamat ialah SELSEMA dan BATUK. Hahah. Memanglah kalau dah duduk dalam satu bilik dengan suhu yang sangat sangat sangat rendah selama 24 jam kan. Mak ada jugak cakap kat aku, ‘berdebat je kerja. Susah nak lekat kat rumah. Ingatkan bila dah belajar dekat dengan rumah ni senang nak lekat’. Tapi aku sangat bersyukur pada ALLAH kerana kurniakan aku ibu bapa yang sangat memahami aku. Walaupun aku susah nak ada kat rumah waktu cuti sampai selalu diungkit ‘cuti sampai sebulan lebih,duduk kat rumah seminggu je’ mereka langsung tak halang minat aku. Sebaliknya bagi aku nasihat, teguran dan dorongan supaya aku boleh balance both in academic and my debate. I LOVE YOU MOM AND DAD !!

Tapi sekarang program dah pon selesai. Aku pon duduk kat rumah je. Dan di saat inilah aku rasa rindu dengan suasana debat. HUHUHU. Dulu masa sibuk dengan program debat ni, sibuk tanya bila nak balik rileks2 kat rumah. Sekarang bila dah dekat rumah mula teringat-ingat debate pulak.aku faham sangat kenapa. Sebab dah tak ada idea dah apa benda yang nak dibuat bila duduk kat rumah ni. Rutin harian, tetap berjalan seperti biasa (kerja-kerja rumah). Tapi tak memadai lah sebab nak buat semua tu bukan ambil masa sampai setengah hari pon. Nak bersukan, kasut tinggal kat hostel. Nak jalan-jalan, aku tak suka buang masa macam tu. Nak membaca pulak, dah tak ada bahan bacaan. Hari-hari aku baca surat khabar. At last, hadap tv lah kerja aku kat rumah.

Adik sibuk ajak aku ikut dia pergi kem motivasi sekolah 18hb sampai 20hb Jun ni. Terasa malas nak ikut. Program budak sekolah rendah kan. Tapi ada jugak rasa teringin. Lama tak dapat motivasi. HEHEHE. *kadang-kadang rohani pon memberontak bila tak dapat makanan* dan aku ambil keputusan nak ikut dia lagipon ustazah-ustazah dia ramai yang aku rapatdan aku memang tengah cari apa-apa aktiviti yang aku boleh buat waktu cuti ni. Tengah duduk rileks depan teman setia aku kat rumah ni (tv la apa lagi kan), kak fiza mesej tanya kalau aku minat nak jadi hakim untuk debat interschool UKM. Oh no ! anda hanya terlewat sedikit. Sebab aku dah janji dengan adik nak ikut dia. Aku pon belum cukup sedia nak jadi hakim dan komen macam-macam. Jadi, aku tak pergi UKM lah.

At the same time, aku bukak page group batch rakan seperjuangan di FB dan……. ADA REUNION !!! bila? Di mana? Pukul berapa? Semua dah tercatat di situ dan aku akan pergi juga. Rindu kalian semua !! ada lagi 1 aktiviti bertambah dalam jadual aku. Tak bosan sangatlah aku nak habiskan cuti sem kali ni. Lagi? 6hb Julai aku nak pergi makan malam dengan teman kesayangan yang balik bercuti dari Rusia juga dengan guruku sayang.

Itu sahaja agaknya aktiviti aku cuti kali ni. Pengajaran yang aku dapat? Penuhi masa anda dengan kerja-kerja berfaedah dan bermanfaat. Rancang aktiviti yang menarik demi kepuasan diri sendiri, kebahagiaan keluarga dan semuanya sekali ! janganlah kata kita takcukup masa atau apa sahaja sebab kita akan rasa cukup dalam semua hal jika kualiti perkara tersebut sangat BERKUALITI. Sampai sini dahulu kali ini.

Assalamu’alaikum w.b.t. ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...