Perjuangan Ini

terlalu banyak sebenarnya perkara yang ingin dikongsi bersama namun baru kini ada sedikit kelapangan dan perkara yang mahu dikongsi.

sejak naik cuti semester seorang demi seorang teman terbang meninggalkan tanah air demi jihad mereka di negara orang. ada yang pergi menyambung perjuangan di bumi penjajah. ada juga yang kembali menyambung pengajian mereka di bumi anbiya'.

aku? masih di sini menagih ilmu di bumi Malaysia. hati sangat seronok melihat teman seperjuangan dahulu dapat memenuhi hasrat mereka melanjutkan pelajaran di luar negara. namun diri ini belum punya kekuatan dan semangat untuk keluar dari tanah kelahiran. entah mengapa. rasa cemburu kadang-kala datang menjengah di lubuk hati. ayah suatu hari bersuara,

"kamu kerap bercerita kawan fly ke sana-sini sambung belajar. semua yang rapat dengan kamu, yang sama-sama membesar dengan kamu. kamu pula bila?"

aku sedikit tersentak. begitukah impian seorang ayah? mahu anaknya jauh menuntut ilmu? aku belum bersedia. tidak pernah terlintas pun di benak suatu hari nanti aku akan pergi jauh meninggalkan bumi ini menjadi seorang musafir di tanah asing demi sebagai penuntut ilmu.

saat itu, aku cuba menanam cita-cita. aku mahu juga mengikut jejak teman-temanku. ke luar negara demi pengalaman menuntut ilmu tentu lagi indah. dengan cabaran yang lebih hebat. dengan arus perubahan masyarakat setempat yang sangat berbeza. tetapi aku tahu. jauh dari keuarga dan kenalan sebenarnya lebih mengajar diri berdikari. itulah hikmah bagi mereka yang bermusafir dengan niat kerna Allah s.w.t.

aku mahukannya. insyaAllah. suatu hari nanti. hanya doa sentiasa mengiringi setiap langkah perjuangan. juga kumohon pada yang Esa, moga langkahku ini sentiasa di dalam redhaNya. aku takut jika diri mudah hanyut dengan segala arus jahiliyah. aku takut andai iman yang sangat rapuh dan nipis ini mudah terkulai dan hancur. semoga aku mampu terus berdiri dengan jiwa yang besar menongkah arus dunia akhir zaman dengan azam yang sentiasa di dalam genggaman. insyaAllah

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...