Detik Itu


Setelah selesai membaca beberapa bab dalam sebuah buku tulisan pemilik blog www.langitilahi.com saya terpanggil untuk mencoretkan perkara yang saya kira elok untuk kita hayati bersama. Entah kenapa semasa menunggu rakan selesai solat ketika keluar ke The Mines petang tadi, hati saya terasa sayu bila membaca beberapa firman ALLAH yang beliau abadikan di dalam buku tersebut.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut ALLAH, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah keimanannya, dan kepada Tuhan merekalah sahaja mereka bertawakal.” (Al-Anfal:2)

Perasaan saya di saat itu terlalu sukar untuk diceritakan. Sungguh saya terasa mahu menangis, apalagi bila mata ini terus menjamah segala aksara yang bersatu menjadi kalimat dan kemudian tercipta ayat-ayat yang bergabung menjadi sebuah nukilan yang penuh pengisian. Akhirnya tercetus suatu perasaan sejuk ke dalam hati. Sangat sejuk dan damai.

Kita memang tidak seperti para sahabat Nabi s.a.w dahulu yang mana iman mereka begitu kuat dan kental. Banyak kisah-kisah dan riwayat mengenai para sahabat yang menangis terisak-isak apabila dibacakan ayat-ayat ALLAH. Lihatlah bagaimana perasaan mereka. Terlalu jauh jika iman kita di zaman ini mahu dibandingkan dengan iman para sahabat. Ya Allah malunya diri ini. Hinanya diri ini. Kita digelar Rasulullah s.a.w sebagai umat yang sangat baginda rindui tetapi layakkah kita ini untuk dirindui insan semulia baginda?

Kadangkala menyebut nama ALLAH itu pun hanya ketika ditimpa musibah. Ketika hati senang dengan kebahagiaan dunia yang ternyata sementara, jarang sekali nama itu disebut apatah lagi bersyukur atas segala nikmatNya. ALLAH, terlalu hina diri ini. Selayaknya digelar hambaMu yang sentiasa bergantung kepadaMu! Walaubagaimana pun kita melupakan ALLAH, Pemilik kehidupan ini, Dia tetap terus melimpahkan kasih sayangnya kepada kita. Jantung masih diberikanNya upaya untuk berdegup, udara masih diberiNya untuk dihirup agar suatu saat nanti kita pulang kembali kepada fitrah seorang manusia. Mengaku hanya Dia tuhan yang satu. Hanya Dia yang perlu disembah. Hanya dia tempat bergantung harap.

Dari mana sebenarnya asal kita?

Apa tujuan kita hidup?

Ke mana kita akan pergi?

Semuanya adalah ALLAH. Kita diciptakan olehNya, hidup untuk beribadat kepadaNya dan kita akan kembali juga padaNya. Kita semua maklum akan ha litu tetapi masih lagi mengeraskan diri hingga menurut kata hati yang berimamkan nafsu. Mana fungsi iman kita? Hati itu boleh menjadi karat dan mati jika tidak kita suburkan. Hati belum lagi mati selagi kita masih terkesan dengan ayat-ayat Ilahi. Tetapi mungkin kita terus menjadi hamba nafsu sekiranya hati ini terus dibiarkan tenat dan tidak dibekalkan penawar. Marilah bersama kita menghidupkan hati supaya tetap sihat dan terus hidup. InsyaALLAH !


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...